Empatia 2 – pierwsze dotknięcie wody
Wodowanie
Jestem w tej chwili właściwie po 12 latach od momentu podjęcia decyzji, że koniecznie jest zbudowanie jednostki dostępnej dla niepełnosprawnych na wózkach, niewidomych, dzieci z zespołem Downa i niepełnosprawnych seniorów.
Projekt wymagał głębokich przemyśleń dywagacji, poszukiwania rozwiązań, pytania się ludzi niepełnosprawnych czego oczekują na pokładzie takiej jednostki. Współpracy z konstruktorami politechniki, która bardzo pomogła w dopieszczeniu i uszczegółowieniu pewnych rozwiązań, które wymagały dokładnego przeliczenia, zastanowienia się jakie należy cel w przestrzeni zaplanować żeby osiągnąć zamierzony efekt żeby ten jacht nie był ciasnym tylko czuł się w nim jak w takiej przestrzeni jak w domu.
Osoby niepełnosprawne bardzo chciały poruszać się w przestrzeni całego jachtu na dolnym i głównym pokładzie samodzielnie bez mamusi tatusia bez opiekuna bez rehabilitanta chcą być samodzielni puł-pokład jest dostępny dla wózków ma wystarczającą szerokość, żeby niepełnosprawny na każdym rodzaju wózka inwalidzkiego mógł spokojnie, samodzielnie sobie pokonywać całą długość tego jachtu.
Przed tym jest ze szczególny szeroki wytyk dziobowy – taka platforma widokowa miding place, gdzie nawet z pięcioma wózkami natychmiast mogą się tutaj spotykać, rozmawiać, fotografować, obserwować żagle lub delfiny, ewentualnie przestrzeń przed jachtem jest to taki element urody tego jachtu dosyć szczególny, ale niezwykle pozytywnie postrzegany przez niepełnosprawnych bardzo się na to cieszą.
Będzie duża swoboda w poruszaniu się i nie znam takiej drugiej łódki nie słyszałem nawet, gdzie byłaby projektowana i też budowana z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Ci niepełnosprawni mają być pełnosprawnymi członkami załogi obsługującymi i koło sterowe, wszystkie urządzenia elektroniki jachtowej, kambuz czy jakiekolwiek inne roboty związane z pracami pokładowymi przy żaglach, liniach szota, fałach.
Pulpit sternika jest wyposażony w ogromną ilość niezbędnych urządzeń do prowadzenia nawigacji, prowadzenia jachtu i możemy wpływać na samo żaglach to jest główną, że tak powiem zaletą tej jednostki właściwie jest to jednostka żaglowa ze wspomaganiem silników, które są potrzebne przy wchodzeniu do portów, albo wtedy kiedy tego wiatru nie ma, toalety też są tutaj trzy, przy czym właściwie wszystkie trzy są dostępne dla osób niepełnosprawnych na wózkach i to jest niejako dedykowane dla nich szczególnie, żeby mogli tutaj korzystać z toalety z poręczami, których jest odpowiednia ilość jest to toaleta również dostępna dla osób niepełnosprawnych również z kabiną prysznicową jest to taka kabina powiedziałbym kapitańska bo jest na rufie blisko kabiny kapitana, bosmana, lekarza i rehabilitanta
Na tej windzie może się przemieszczać góra-dół-góra niepełnosprawny bez asystenta nawet samodzielnie ponieważ są wyłączniki i na dole i na górze on się może sam obsłużyć i to co na dużych normalnych jachtach jest dobrymi olbrzymi problemem dla niepełnosprawnych a dla wózkowców w szczególności tutaj co zostało w ten sposób zaprojektowane
Bardzo się cieszę że pomyślano tutaj o wszystkim natomiast m.in. jest element służący do zamocowania platformy dla nurków.
Będą tutaj zainstalowane koje piętrowe ale będą również wiszące 4 hamaki bo ludzie niepełnosprawni tak sobie wymarzyli i takie cztery hamaki będą mieli i będą mogli tych hamaków sami ze swojego wózka nawet inwalidzkiego przejści się podciągnąć pod sufit żeby móc sobie spać na kołoszącym się jachcie hamaku.
Bardzo szerokie są przejazdy dla woskowców i wystarczająca ilość poręczy będzie zainstalowana która pozwoli się wspierać do tych poręczach żeby spokojnie na przechylonym kadłubie które zazwyczaj na jachcie jest przechylony w lewo albo w prawo móc się zupełnie bezpiecznie poruszać tutaj będą mogli fantastycznie się rehabilitować bo kołysanie pokładu i całego jachtu na morskiej fali działa bardzo kojąco tutaj będzie dużo pracy która będzie prasą dającą im zajęcie żeby nie myśleli o swoich dolegliwościach od bólu o problemach biedzie chorobach lekarstwach tylko są po prostu zafascynowani tym środowiskiem z zespołem nowym w którym się znajdują no i po prostu to wszystko razem powoduje że one te dzieciaki się rehabilitują znacznie szybciej.
Drodzy państwo zwyczajem żeglarzy starych i z średniowiecza armator jachtu żaglowca statku dziękuję stoczniowcom za ich pracę w tym jachcie jest dusza nie tylko tego który projektował ale również tego kto wykonywał wasza praca była bardzo ciężka i ja ją bardzo doceniam i w związku z tym pozwolicie że ja w sposób symboliczny spryskamy ten jacht
To zależy jeszcze zrobić ale te 3/4 to jest ogromna praca która dała niezwykłe efekt od kolorystyki poczynając po bryłę całego jachtu kadłuba nadbudówki rufy dziobu to wszystko co ja narysowałem co planowałem w tej chwili jest w realu z dostępem i mogę coś że to się udało
Warto żyć dla takich momentów chwil jeśli coś się zrobi dla kogoś to nawet nie marzyło żeglowaniu dla niepełnosprawnych starych pierdłych, a wszystkich którzy kochają żeglarstwo i kochają innych ludzi. Piękno dla mnie cudowna w życiu chwile tą dedykuję mojej żonie, dedykuję wszystkim najbliższym i tym którzy mi pomagali.
Wielkie dzięki – którzy poświadczą za ich pracę.